.

Meditatie > Boeddhisme > Plaatjes van de os > Bhagwan over de Plaatjes

Bhagwan over de Plaatjes (1)

1 Zoeken naar de stier

Introductie bij soetra 1 en 2

Zoeken = de wereld achter je laten, alle ballast, het niet-essentiële. Maar vooral ook het denken, want het denken is de oorzaak van de wereld. De wereld van verlangens, van bezit, is slechts de buitenkant; de binnenkant daarvan is het begerige, jaloerse denken.
Dus je laat zowel buiten- als binnenkant achter.
In 9 en 10 kom je dan vol-ledig terug (het Taoïsme houdt op bij de leegte van plaatje VIII), en ben je dronken van het goddelijke (wijn), vloeit daarvan over. Dit is erg welkom, want velen zijn dorstig, zoeken, lopen struikelend rond in diepe duisternis.
Leegte (plaatje VIII) is volmaaktheid in negatieve zin, maar er is daarna nog volmaaktheid in positieve zin nodig: mededogen (plaatje X). Zonder dit is je spirituele verworvenheid van geen enkele betekenis.
Zoeken naar waarheid, vragen stellen, is de diepste drijfveer van de mens, dat wat de mens tot mens maakt. Maar gevaar hierbij: dat de mens zwart-wit, in tegenstellingen (bijv. vriend-vijand) denkt, terwijl het leven kleurrijk is, vele gradaties kent.

De eerste soetra

De stier is een symbool van energie, vitaliteit. "Jij bent er, hebt leven in je, maar weet niet wat leven is. Je hebt energie, maar je weet niet waar deze energie vandaan komt en naar welk doel deze energie zich beweegt. Jij bent die energie, maar je bent je nog niet bewust wat die energie is. Je leeft onbewust. Je hebt jezelf de basisvraag niet gesteld: Wie ben ik?" Die vraag stellen is zoeken naar de stier. Als deze basisvraag niet gesteld wordt, heeft alles wat je verder nog doet geen zin. Helaas zijn de meeste van ons exclusief gericht op niet belangrijke zaken (bezit, invloed, etc.), in plaats van op deze vraag.
De hoge grassen in het gedicht zijn de verlangens die ons her en der trekken, zodat we voortdurend achter de zaken aanlopen, maar nooit iets bereiken (niets kan ons defintief tevreden stellen, dus zoeken en jagen we weer verder). Geld trekt geld aan, macht trekt macht aan, dat is de ziekte waar onze maatschappij krank aan gaat. De waarom-vraag wordt hierbij nooit gesteld, iedereen imiteert domweg de anderen => Bhagwans negatieve visie op de massa.
"Als je de aard van je energie begrijpt, zul je in staat zijn te begrijpen wat je vervulling kan brengen. Als je jezelf niet kent, blijf je van alles najagen." Als je eenmaal aan het jagen bent, is dat een onrust die zichzelf in stand houdt; stoppen is vrijwel onmogelijk.
Methode: voordat je ergens achteraan gaat lopen, je ogen sluiten en je afstemmen op je energie: doe wat die energie je dan ingeeft, dat zal goed zijn, zal je tot bloei brengen.
Maar mensen zijn bang om dit te doen, zijn bang om zichzelf te worden. Daarom volgen mensen liever de massa, dat is veiliger. Dan voelen ze zich niet alleen, terwijl je in meditatie wel alleen bent.
Twee veelgevolgde werkwijzen op dit moment t.a.v. keuzes maken: de massa volgen, of geen besluiten nemen, en je laten meedrijven op de omstandigheden.
Geloof is iets aannemen op gezag van een ander, en is daarmee vijand van vertrouwen in het leven. Vermijd daarom religieuze stelsels. Pas wanneer je zelf de waarheid ontdekt/ervaren hebt, kun je zeggen: wat in de Bijbel, de Veda's, etc., staat, is wáár. Niet eerder. Voordien zijn deze religieuze stelsels nutteloos, een onvrij makende last die je beter kwijt dan rijk bent.
Je kunt enkel je eigen weg gaan, niet de in kaart gebrachte en benoemde wegen van de gevestigde religies => vandaar dat het gedicht spreekt over "naamloze rivieren" waarlangs de herder trekt.
De zoeker zal altijd op gegeven ogenblik vermoeid en uitgeblust raken (gedicht bij I: terwijl mijn kracht het begeeft en mijn vitaliteit uitgeput raakt), want het denken krijgt geen houvast in dit zoeken. En juist dat vermoeit. Ware meditatie ga je ervaren, wanneer je ondanks die ontmoediging blijft doorzoeken. De meeste mensen geven de zoektocht na hun 35e op.

Het commentaar bij de eerste soetra

De stier ging nooit verloren, want hij is je levensenergie.

Het zoeken helpt je niet het doel te bereiken, want het doel is nooit verloren gegaan. Het zoeken helpt alleen om je begeerte, je angst, je bezitsdrang, haat en woede los te laten. Het zoeken helpt je om obstakels uit de weg te ruimen en als die er niet meer zijn word je je plotseling bewust: 'Ik ben hier altijd geweest! Ik ben nooit ergens anders naar toe gegaan.'

Niemand ziet een bloem werkelijk. Zij is zo klein. Wij hebben geen tijd, en zien vergt tijd.
- Georgia O'Keefe -

Tsjeng, Meester: Meester Tsjeng over het geheim van de oorspronkelijke geest

Cover van Meester Tsjeng over het geheim van de oorspronkelijke geestEen heel verfrissend boekje voor mensen die reeds Zenmeditatie beoefenen of die geïnteresseerd zijn in het Zenboeddhisme. In zijn redevoeringen trekt
Meer...

WaalWeb Internetproducties
Zinrijk Webtechniek
© 2006-7

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.